Wat begon met het idee van één ondernemer, is in een paar maanden al uitgegroeid tot een stroom van Limburgse bedrijven èn maatschappelijke organisaties, die zich samen inzetten voor een schone Maas. DSM, IVN, Nextview, Oostwegel Collection, Salesforce, Viastory Creative Agency, Waterschap Limburg, Sabic en Mulleners Vastgoed hebben zich inmiddels voor 3 jaar gecommitteerd aan Maas Cleanup. Daarnaast zijn er tal van andere organisaties, waaronder Plastic Whale Foundation, Q-Park, Boels, Sportvisserij Limburg, CNME, Rabobank, ING en Rijkswaterstaat die zich als sponsor hebben aangesloten. Onlangs ondertekenden ze het manifest ‘Clean Rivers, Better Business’ op de binnenplaats van het Kruisherenhotel in Maastricht.
Grootscheepse opruimactie
De Limburgse bedrijven en organisaties willen van Maas Cleanup een groeiende beweging maken, met jaarlijks terugkerende opruimacties en activiteiten die verdere bewustwording bij het bedrijfsleven en burgers vergroten. Op 19 september 2020 organiseren ze samen met honderden IVN-vrijwilligers hun eerste grootscheepse opruimactie, waarmee ze 5.000 Limburgers op de been willen krijgen om zwerfafval op te ruimen in en rond de Maas (Maasplassen en de zijrivieren). De actie valt samen met World Cleanup Day, een wereldwijd initiatief van meer dan 150 landen in de strijd tegen zwerfafval.
Clean rivers, better business
Onder het motto ‘Clean rivers, better business’ nemen de Limburgse bedrijven het voortouw om het groeiende zwerfafvalprobleem aan te pakken. De hoeveelheid afval in rivieren, op stranden en in oceanen bewijst dat de gevolgen van onze consumptiemaatschappij groot zijn. Door zelf het goede voorbeeld te geven, roept de groep andere bedrijven op hun verantwoordelijkheid te nemen. Naast de bedrijven worden ook burgers aangespoord om de handschoen op te pakken mee te helpen met opruimen. Concreet organiseren ze als Maas Cleanup in 2020 tenminste 20 opruimacties aan land en gaat ze met Plastic Whale boten ‘afvalvissen’. De opruimacties doen alle Maasgemeenten aan, van Eijsden tot de Mookerhei. Burgers en bedrijven staat het vrij om om hier eigen acties aan toe te voegen. Meer informatie over Maas Cleanup is te vinden www.maascleanup.nl, op LinkedIn, Instagram en Facebook.
Testimonials:
“Ik ben er niet alleen van overtuigd dat de betrokkenheid van het bedrijfsleven nodig is om de belangrijkste kwesties in de wereld opgelost te krijgen, bovenal geloof ik dat ondernemers en bedrijven die dit begrijpen en hierin een voortrekkersrol vervullen, vele malen succesvoller zijn dan diegenen die alleen maar focussen op winstmaximalisatie of dergelijke acties vooral als marketing zien.” – Huub Waterval, Nextview
‘De bewustwording dat dit ook een lokaal probleem is, is heel belangrijk.’ – Camille Oostwegel, Oostwegel Collection
“Werken aan een betere wereld doe je het beste samen. Voor DSM is Maas Cleanup daarom een uitgelezen kans om ons samen te pakken met bedrijven in de regio en zo de verandering in gang te zetten die nodig is.” – DSM Nederland
“Ik hoop dat meer bedrijven niet alleen een dagje meedoen, maar ook duurzame maatregelen doorvoeren in hun bedrijfsvoering. Daar is het ons om te doen: clean rivers, better business.” – Toos Hofstede, Viastory Creative Agency
“We hopen hiermee ook het bewustzijn voor de afvalproblematiek te verhogen. Dat is natuurlijk niet opgelost met een dag opruimen, maar het helpt wel enorm om mensen te betrekken en bewustzijn te verhogen.” – Jeroen Heijmans, Salesforce
“We hopen dat dit project een eerste stap is naar een structurele samenwerking tussen maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven.” – Noï Boesten, IVN Natuureducatie en duurzaamheid
Fotocredits: Jonathan Vos Photography
v.l.n.r. Chantal Mengerink (Sabic), Jos van Beek, Jeroen Heijmans (Salesforce), Huub Waterval (Nextview), Luc Wassen (Viastory), Toos Hofstede (Viastory), Noï Boesten (IVN), Camille Oostwegel (Oostwegel Collection).