Met realistische en interactieve scenario’s, zoals brandgevaar, phishing of cyberpesten, verkeersveiligheid, groepsdruk, 112 bellen en (positieve) gezondheid, ervaren deelnemers (on)gezondheid en (on)veiligheid én leren ze hoe te handelen. Levensechte ervaringen veranderen de kijk op risico’s. En dat geeft zelfvertrouwen om – als het er echt op aankomt – de juiste beslissingen te nemen.
Nick Boersma, van de Veiligheidsregio Limburg-Noord: “We juichen het toe dat senioren de Risk Factory bezoeken. Door onze realistische aanpak en interactieve scenario’s kunnen ze het in den levende lijven ervaren, hoe het bijvoorbeeld gesteld is met de verkeersveiligheid. Hoe een ongeluk in een klein hoekje zit. We kijken dan ook uit naar de komst van de seniorenvereniging. Hopelijk zijn ze na het bezoek aan onze locatie beter voorbereid als het om hun gezondheid en veiligheid gaat.”
Al jarenlang zet de gemeente zich in voor meer veiligheid op de weg. Dit door maatregelen te nemen, zoals, drempels, rotondes etc. Kortom: aanpassingen aan de wegen. Dit blijkt echter niet genoeg te zijn. Uit onderzoek blijkt dat onvoorzichtig of onoplettend verkeersgedrag steeds vaker de oorzaak is van ongevallen of een verminderd gevoel van veiligheid. Te hard rijden, geen voorrang geven aan verkeer van rechts, telefoongebruik, afleiding, onzichtbaarheid van fietsers en voetgangers zijn hier voorbeelden van. Door de campagne ‘samen goed op weg’ hoopt de gemeente mensen bewust te maken van hun eigen gedrag in het verkeer om ook op deze manier bij te dragen aan een verbetering van de verkeersveiligheid. Voor de campagne werkt de gemeente samen met VanSchijndelAdvies. Zij zorgen ervoor dat alle doelgroepen in de gemeente Leudal aan bod komen met verkeersveiligheidsprojecten. Voor nu zijn de senioren aan de beurt.