Roermond ziet voorlopig af van weren vervuilend vrachtverkeer centrum

Roermond gaat de beslissing om vervuilend verkeer in het centrum te weren voorlopig voor zich uitschuiven. Volgens het gemeentebestuur ontbreekt het draagvlak en is onduidelijk wat de effecten zijn.

Aanvankelijk wilde het gemeentebestuur volgende maand beslissen dat vanaf 2029 geen vervuilend bestel- en vrachtverkeer het centrum meer in mag. Dat moest gebeuren onder de naam ZE-zone, een ‘zero-emissiezone Stadslogistiek’.

Vanaf 1 januari volgend jaar worden in Nederlandse gemeenten, waaronder Maastricht en
Eindhoven, zero-emissiezones ingevoerd. Het afgelopen jaar is onderzocht of een ZE-zone voor bestel- en vrachtverkeer effectief en haalbaar is in Roermond en welke gebieden daarvoor in aanmerking kunnen komen.

Uit deze studie blijkt wel dat een ZE-zone bijdraagt aan een CO2-besparing wanneer de binnenstad en het Designer Outlet in de zone zouden vallen. Ook laat de studie zien dat op lange termijn er een positief kosten-baten saldo verwacht mag worden.

Maar het huidige rechtse kabinet heeft de geleidelijke landelijke invoering van dergelijke zones niet in regeerakkoord gezet. Dat maakt Roermond en andere gemeentes en partijen volgens eigen zeggen onzeker, waardoor er op meerdere plaatsen voorlopig van wordt afgezien. Oftewel: een afnemend draagvlak. Daarnaast wil Roermond dat eerst moet worden afgewacht hoe het de steden die het volgend jaar al invoeren, bevalt. “Met de juiste inzichten en voldoende draagvlak kan een beter onderbouwd besluit worden genomen”, zegt wethouder Zwijnenberg.

VML nieuws
Dit bericht delen:
Scroll naar boven