Ouderen vanaf 65 jaar zonder Omnibuzz pas worden gratis vervoerd naar de locatie waar ze gevaccineerd worden tegen corona. Dit geldt voor de eerste en de tweede vaccinatie (indien van toepassing).
Eerder werd via het Rijk bekend gemaakt dat ouderen die geen Wmo-vervoersindicatie hebben zelf vervoer moeten regelen. Voor verschillende gemeenten leverde dit dilemma’s op. Daarom hebben 30 Limburgse gemeenten een ander besluit genomen. Voor de klanten van Omnibuzz is het vervoer naar de vaccinatielocatie sowieso gratis. Omnibuzz is een samenwerkingsverband van 30 Limburgse gemeenten (uitgezonderd Mook en Middelaar) op het gebied van doelgroepenvervoer.
Door gratis vervoer beschikbaar te stellen via Omnibuzz wordt het mogelijk gemaakt dat zo veel mogelijk oudere burgers een vaccinatieafspraak maken. Tevens benadrukken de gemeenten dat door de inzet van Wmo-vervoer zo veel mogelijk vervoer optimaal volgens COVID-19-maatregelen gereden wordt.
Wat moet u doen?
Als u de oproep voor de COVID-19 vaccinatie krijgt, staat in deze oproep wanneer u een afspraak kunt maken. Als u met de GGD belt om de afspraak te maken, krijgt u ook de vraag op welke manier u naar de priklocatie reist. Als u met Omnibuzz naar de vaccinatielocatie reist, moet u dit vermelden. Zij houden hier dan rekening mee bij het inplannen.
Maar dan is het vervoer door Omnibuzz nog niet geregeld. U moet uw rit dan nog boeken bij Omnibuzz. Dit kan tot minimaal 1 dag van tevoren. U kunt hiervoor contact opnemen met het callcenter via het telefoonnummer 0900 – 0699. Ook kunt u het vervoer regelen door een mail te sturen naar ritreservering@omnibuzz.nl of via de website van Omnibuzz. Over het algemeen worden mensen direct vervoerd naar de vaccinatielocatie. Het kan voorkomen dat nog iemand in de buurt opgehaald moet worden. De chauffeur blijft op u wachten bij de locatie. U gaat dus met dezelfde chauffeur terug.
Géén klant? Dan alleen bellen
Mensen die GEEN klant zijn van Omnibuzz hebben geen pasnummer en kunnen alleen maar een rit reserveren door te bellen naar het telefoonnummer 0900-0699. Dit kan dagelijks tussen 7:00 en 22:00 uur.
Richtlijnen
Het dringende advies is om de richtlijnen van het RIVM en de GGD op te volgen. Heeft u symptomen van het coronavirus, blijf dan thuis en reis niet.
Als u met Omnibuzz reist, gelden ook onderstaande regels:
– u draagt een chirurgisch mondkapje of medisch mondkapje;
– de chauffeur voert bij het instappen een gezondheidscheck uit;
– de chauffeur wijst u aan waar u moet gaan zitten. Daar waar ondersteuning van de chauffeur nodig is, kan hij helpen met in- en uitstappen en het omdoen van de gordel.