Als eerste ziekenhuis in Nederland heeft het Laurentius Ziekenhuis twee zelfmeetkiosken (Vital Kiosk). Na een succesvolle pilot kunnen patiënten vanaf 4 november zelf hun bloeddruk, saturatie (zuurstof in het bloed), hartfrequentie, lengte, gewicht en BMI meten. De metingen die met de zelfmeetkiosk worden gedaan, staan meteen in het patiëntendossier en zijn voor de zorgverleners en de patiënt direct inzichtelijk.
Tot voor kort verrichtte een van de polimedewerkers of medisch specialist alle lichamelijke metingen. Hij of zij voerde de resultaten in in het patiëntendossier. Met de zelfmeetkiosk kunnen patiënten zelf hun waarden meten. Na afloop krijgen ze een ticket mee waarop de uitkomsten van de metingen te zien zijn. Omdat patiënten hun eigen waarden kunnen aflezen worden ze zich meer bewust van hun eigen gezondheid. Hierdoor kunnen ze beter het gesprek aangaan met de medisch specialist.
De zelfmeetkiosk is een voorbeeld van op welke manieren Laurentius Ziekenhuis bezig is met zorginnovatie. Zorginnovatie is nodig om goede zorg te kunnen blijven geven aan patiënten. “We worden steeds ouder waardoor er meer en complexere zorgvragen komen en de zorgkosten stijgen” vertelt Daphne de Bruijn, projectleider transmurale zorg in het Laurentius Ziekenhuis.
“Door onder andere de stijgende zorgkosten en de arbeidsmarktkrapte moeten we als ziekenhuis goed nadenken over hoe we goede zorg voor onze patiënten kunnen blijven leveren. De zelfmeetkiosk helpt daarbij omdat patiënten nu zelf hun waarden kunnen opmeten, waardoor het polikliniek proces efficiënter verloopt. De tijd die zorgverleners nu niet besteden aan het opmeten van waarden, kan worden ingezet om bijvoorbeeld de telefonische bereikbaarheid te verbeteren. Bovendien is de kans op administratieve fouten kleiner doordat de waarden niet meer handmatig ingevoerd hoeven te worden door zorgverleners in het patiëntendossier.”