Rijkswaterstaat laat herstelwerkzaamheden uitvoeren aan de zuidelijke sluisdeur van de middenkolk van sluis Maasbracht.
Beeld van de gestremde middenkolk van sluis Maasbracht. Foto Rijkswaterstaat
Aannemerscombinatie Mourik-Dynniq is vandaag begonnen met de reparatie, die naar verwachting eind februari afgerond zal zijn. De middelste kolk is tijdens de werkzaamheden gestremd. De overige twee kolken van sluis Maasbracht blijven gewoon in bedrijf. Er is om die reden geen hinder voor de scheepvaart.
Er is schade ontstaan, toen eind juli 2020 een stuk drijfhout tussen de sluisdeuren terecht kwam. Hierbij raakten de draaipunten van de sluisdeuren beschadigd, waardoor de middenkolk niet meer gebruikt kon worden. De aannemer zal een aantal onderdelen van de beschadigde draaipunten vervangen en opnieuw afstellen. De deuren worden uitgehesen en verplaatst naar de werklocatie in de buurt van de sluis. Daar vinden de werkzaamheden plaats. Na afronding worden de deuren weer ingehesen.
Hoogste verval
Het sluizencomplex vormt de overgang tussen het Julianakanaal en de Maas. Naast de drie kolken, heeft het complex ook een pompgemaal om in droge tijden het schutverlies terug te kunnen pompen. Sluis Maasbracht overbrugt het hoogste verval (11,85 meter) van Nederland.