Vanaf zaterdag 25 september 2021 heeft u een coronabewijs nodig als u naar een restaurant, bioscoop of evenement wilt. Met de CoronaCheck-app komt u snel binnen. Maar heeft u geen smartphone of vindt u de app te ingewikkeld? Vraag dan een papieren pas aan of print hem zelf uit.
CoronaCheck
Met de CoronaCheck bewijst u dat u bent gevaccineerd, onlangs negatief bent getest of dat u corona heeft gehad en bent hersteld. De CoronaCheck is alleen geldig als u daar een identiteitsbewijs bij laat zien. Met de app gaat dat snel, maar misschien hebt u geen smartphone, of lukt het om andere redenen niet met deze app. Oude telefoons zijn soms ongeschikt voor de CoronaCheck-app en op een tablet werkt de app ook niet. Lukt het niet met een app, zorg dan voor een papieren bewijs.
Dit kan op twee manieren: Via de computer en een printer of telefonisch
Zelf printen
- Ga naar de coronacheck website.
- Zet een vinkje bij de privacyverklaring en klik op Volgende.
- Klik op het juiste type bewijs: een vaccinatiebewijs, herstelbewijs of testbewijs.
- Log in met DigiD. Hebt u geen smartphone met de DigiD-app, dan kunt u de controlecode per sms naar een mobiele telefoon laten sturen. Hebt u geen DigiD, dan zult u die eerst moeten aanvragen. Deze procedure kost drie werkdagen.
- Uw vaccinatie- of testgegevens verschijnen in beeld. Klik op Maak bewijs.
- Klik op Open PDF.
- Print de pdf met de QR-code die u nodig heeft.
- De pdf bestaat uit vier pagina’s, maar alleen de pagina met de QR-code (de Nederlandse voor in eigen land of anders de Europese) is nodig.
- Het vaccinatiebewijs is een jaar geldig, het herstelbewijs hooguit een half jaar en het testbewijs zeer kort (afhankelijk van de test en het testtijdstip).
Telefonisch aanvragen
- Zoek uw Burgerservicenummer (BSN) op. Dit staat in uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart.
- Bel 0800-1351 en geef aan dat u een papieren bewijs wilt. Een speciale helpdesk neemt uw gegevens op.
- U ontvangt de coronapas binnen vijf werkdagen per post.
- Maak voor de zekerheid een kopie van het bewijs en houd het origineel thuis.
- Telefonisch aanvragen lukt niet als u bent gevaccineerd door of via de huisarts. Het RIVM heeft dan geen gegevens van u. Bel de huisarts en vraag of die het papieren coronabewijs voor u wil uitprinten. Loopt u tegen problemen aan? Kijk dan voor oplossingen bij de rijksoverheid website.
- Een bewijs dat u in de afgelopen 24 uur negatief bent getest, kan niet per post worden gestuurd.
Hebt u wel een smartphone, maar lukt het niet om de app aan de praat te krijgen? Ga dan voor hulp naar een Informatiepunt Digitale Overheid, bijvoorbeeld in een bibliotheek. Hier vindt u de adressen.