De toekomst van Bezoekers Centrum Leudal in 2021 en volgende jaren

Onderstaand treft u een gefaseerd overzicht aan hoe het proces gelopen is om het Bezoekerscentrum Leudal (BCL) om te turnen naar een Coöperatie

Foto: website Bezoekerscentrum Leudal

Fase 1:

In 2015 is de organisatie van het Bezoekerscentrum (BCL) na 20 jaar, behoorlijk op de schop gegaan. Het toenmalige interim bestuur dat op aangeven van de gemeente (eigenaar van BCL) de organisatie liet doorlichten, voerde de aanbevelingen door.
Een kwartiermaker werd benoemd met de opdracht een nieuw bestuur te formeren. Er werd afscheid genomen van 2 betaalde krachten en de vrijwilligers die de operationele zaken, zoals gidsen, balie etc., van BCL uitvoerden, vormden de nieuwe Stichting “Groen Hart Leudal” (GHL). 2 Vliegen in 1 klap kan je wel zeggen. Een zeer stevige bezuiniging voor de gemeente en een duidelijke organisatiestructuur waar alle vrijwilligers zich in thuis voelen.

Fase 2

In deze fase zijn we ondertussen in 2020 beland, heeft GHL zich bewezen en zijn plek gevonden tussen de andere 5 stichtingen die de activiteiten in en rond BCL invullen en heeft het BCL bestuur gezocht naar een vorm en invulling die ook hen voldoening geeft. De samenwerking tussen de 6 stichtingen is geoptimaliseerd en de rol van BCL t.o.v. de commerciële organisatie van Restaurant St. Elisabethshof heeft zijn plek gekregen. Het overleg met de betrokken ambtenaren van de gemeente en de verantwoordelijke wethouder wordt op een structurele en verantwoorde manier ingevuld. Maar zeker zo belangrijk; er wordt op dit moment gewerkt aan een samenwerkingsdocument voor het onderhoud van het gebied direct rondom BCL, inclusief parking. Gemeente, SBB, BCL en de betrokken stichtingen gaan dit document ondertekenen.
Elke organisatie moet van tijd tot tijd goed in de spiegel kijken en zich afvragen of dat wat gedaan wordt van toegevoegde waarde is, proberen als een dirigent steeds een stap voor te zijn op de ontwikkelingen.
Zo kwamen we na wat brainstormsessies met externen tot de conclusie dat BCL en zijn stichtingen gebaat is bij een bottom-up structuur. De 6 stichtingen opereren nu autonoom, en Stichting BCL hangt daar min of meer boven, zonder dat we wederzijdse verantwoording moeten afleggen.
In het kort komt het erop neer dat BCL met 2 ondersteunende werkgroepen, Gebouwbeheer en PR & Communicatie, eigenlijk een facilitair bedrijf is. We zorgen ervoor dat de 6 stichtingen naast elkaar kunnen functioneren, dat gas/water/licht betaald wordt, het gebouw onderhouden wordt en dat er op een optimale manier gezamenlijk naar buiten getreden wordt, dat de website op orde is, nieuwsbrieven worden uitgegeven en er goed van Facebook gebruik gemaakt wordt.

Fase 3.

Na overleg zijn de 6 stichtingen akkoord gegaan om de Stichting BCL om te zetten in een Coöperatie BCL. Statuten en doelstellingen blijven in principe identiek. Echter zal er in het afleggen van de verantwoordelijkheid iets wezenlijks veranderen. De Coöperatie krijgt straks 6 leden (nu de 6 huidige partners) die op basis van de begroting en de jaarplannen het beleid van het bestuur vastleggen. Een aantal keren per jaar (wat trouwens nu ook al gebeurd) is er overleg met het bestuur.
Zoals gezegd staan alle partijen achter deze ontwikkelingen, inclusief de gemeente die als eigenaar van het gebouw, maar ook als subsidiegever van de huidige Stichting, weliswaar op afstand, een stevige vinger in de pap heeft.

Nadat de statuten door de notaris omgezet zijn en nog een aantal vragen die nu nog bij de 6 leden leven, ingevuld en beantwoord zijn, kan de Coöperatie definitief gestalte krijgen. En kan de ledenraad overgaan tot het vormen van een bestuur.

Dit bericht delen:
Scroll naar boven