Het valt burgemeester Monique de Boer op dat de nuance in discussies de laatste tijd vaak ver te zoeken is. Ze vraagt zich af hoe we die wat meer in proportie kunnen brengen, met waardering voor ieders mening. Ze schreef er een column over. Die leest u hieronder.
Op zoek naar nuance
Laatst hoorde ik een opmerking die heel erg aansluit bij mijn gevoel op dit moment: we leven in een tijdperk van ‘emotionele chantage’. Een relatief kleine groep krijgt een podium om iets te roepen en dit moet de nieuwe waarheid zijn. In groot tempo wordt zo Nederlandse cultuur om zeep geholpen en geschiedenis verloochend.
We zien het bij de Pieten-discussie. Als zelfs Sinterklaas in mijn dorp moet constateren dat hij niet meer voor de veiligheid van zijn Pieten in kan staan, dan vraag ik mij af waar we mee bezig zijn. Hoe krijgen we deze discussie weer naar de juiste proporties? Natuurlijk mag er discussie gevoerd worden, maar kan dat niet met wat meer waardering voor ìeders mening?
Zo staat ook kunst uit ons koloniale verleden meer dan ooit ter discussie. Kunst, die buitgemaakt is in voormalig Nederlandse koloniën, moet nu onvoorwaardelijk teruggeven worden als het land van herkomst daarom vraagt, is het advies van de Raad voor Cultuur aan minister Ingrid van Engelshoven (Cultuur).
Het doet mij terugdenken aan een discussie lang geleden. Het was het jaar 2008/2009 en ik zat op de Kunstacademie. We gingen op werkweek naar Londen. Uiteraard stond een bezoek aan het British Museum ook op de agenda. Een paar jaar eerder, had ik de koningsgraven in Egypte bezocht en was ik eerlijk gezegd wat teleurgesteld alleen hete stenen aan te treffen. Op de afdeling Egyptologie van het British Museum viel mijn mond dan ook open van verbazing en het eerste dat er uit rolde was: ‘dus hier is het, ze hebben daar gewoon alles leeggeroofd!’.
Daarop ontstond een verhitte discussie tussen de studenten. De ‘vermeende roof’ was juist bedoeld ter conservatie. Als de ‘kolonialisten’ (financieel) niet zo netjes voor de collectie hadden gezorgd, dan hadden we nu helemaal geen collectie meer gehad! Dan was dit ongetwijfeld door slechte climatologische omstandigheden voor het nageslacht verloren gegaan, wat zeker geldt voor grafisch werk. Of de collectie was in verkeerde handen terecht gekomen. In sommige landen van herkomst zijn immers vele rovers, bandieten en oorlogen voorbij getrokken.
Tja, zo kun je het natuurlijk ook bekijken. Wel iets genuanceerder. Laten we weer op zoek gaan naar de nuance in onze discussies. Ik denk dat een hele grote groep Nederlanders -ongetwijfeld de democratische meerderheid- zich daar een stuk prettiger bij voelt!