De lange wachttijden voor onderhoud, reparaties en APK-keuringen bij autogarages zijn al jaren een groot probleem. Klanten moeten tegenwoordig zelfs gemiddeld vier tot zes weken wachten voordat hun auto aan de beurt is. Dit kan vooral frustrerend zijn voor mensen die onverwacht met pech komen te staan en direct hulp nodig hebben. Een rondje door onze regio laat zien dat het hier niet anders is.
Wie je ook belt, overal hetzelfde. Garagehouders bevestigen de problematiek. Personeelsgebrek is de voornaamste oorzaak van de lange wachttijden. Er zijn garages die klanten voorrang geven maar dat wil niet zeggen dat het dan sneller kan. Of je nu vaste klant bent of niet, je sluit soms alsnog achteraan in de rij.

Ook het uitstellen van de verplichte APK-keuring is niet verstandig. “Veel mensen wachten tot het allerlaatste moment voordat ze hun auto laten keuren”, legt een garagehouder uit. Dit terwijl de keuring al twee maanden vóór de vervaldatum kan worden uitgevoerd, zonder dat dit ten koste gaat van de nieuwe keuringsperiode. Door dit uitstelgedrag komt de planning van garages onder druk te staan, met lange wachttijden tot gevolg.
Personeelstekort in de autobranche
Hoewel een logische oplossing lijkt om meer personeel aan te nemen, blijkt dat in de praktijk lastiger dan gedacht. “Het is heel moeilijk om goede monteurs te vinden”, vertelt een andere garagehouder. “Dit probleem is niet nieuw.” Stijn Oosterhoff van de BOVAG laat weten dat dit probleem al jaren speelt. “Er wordt voortdurend gewerkt aan een oplossing. De grootste uitdaging is om mensen binnen de branche te houden maar met de handen werken is minder geliefd. Dat zie je niet alleen bij ons”.
VDL Nedcar
Toen VDL Nedcar in Born enkele jaren geleden moest sluiten, was er lichte hoop dat personeel kon doorstromen naar de garages maar daarvan kwam in de praktijk niet veel terecht. Huub Narinx, voorzitter van de Limburgse Werkgeversvereniging LWV. “We zijn erin geslaagd veel oud-werknemers van VDL Nedcar te herplaatsen. Maar veel van deze mensen kwamen uit de logistiek en zijn meestal niet geschikt om aan de slag te gaan als automonteur.”
De garagehouders zijn het unaniem eens. Reserveer je onderhoudsbeurten en APK zo vroeg mogelijk. Houd rekening met een gemiddelde wachttijd van vier tot zes weken. En mocht je onverhoopt pech krijgen dan maar hopen dat er iets te regelen valt.
VML Nieuws