ML5 werkt samen met meerdere top fotografen. Een van deze fotografen is Arend Masius. In de de rubriek “Arend Masius kiekt” heeft u al regelmatig een of meer van zijn prachtige foto’s kunnen zien op de website en de facebook pagina van ML5 die hij maakt over de stad Roermond.
Guus Rüsing historicus en Roermond kenner bij uitstek voorziet de foto’s steevast van geweldige historische uitleg. Zo ontstaat er langzamerhand een schat aan historische informatie en beeldmateriaal over de stad Roermond
Vandaag kiekt Arend Masius: “Standbeeld Pierre Cuypers”.
De priemende blik van Pierre Cuypers gaat door de ochtendnevels richting “zijn” Munsterkerk. Het gebouw dat hij opnieuw modelleerde door het torenlandschap ingrijpend te veranderen. Met zijn idee dat het oorspronkelijk zo bedoeld zou zijn. Zou hij terugdenken aan zijn tegenstanders van de restauratie zoals hij die wilde doorvoeren? De controverse die ontstond tussen hem en zijn aanvankelijke vriend en gunner notaris Charles Guillon? Zijn oude vrienden Leeuw en Linssen met hun bezwaren? Zijn oud-werknemers van Schoubroeck en architect Weber?
Denkt hij met weemoed aan de Engelse oudheidkundige James Weale of kanunnik Bock uit Aken die hem steunden?
Nee, hij is met zijn gedachten bij zijn persoonlijke vriend Eugène Emmanuel Viollet-le-Duc (Parijs, 27 januari 1814 – Lausanne, 17 september 1879), groot Frans architect en architectuurtheoreticus. Bij de restauratie van de Notre-Dame in Parijs oogstte hij ook hoon voor zijn ideeën. Vooral voor zijn toevoeging van de slanke toren op het middenschip: La flèche, 96 meter hoog. Ook na de brand van 15 april 2019 ontstond weer de discussie of deze toevoeging van Viollet-le-Duc herbouwd moest worden. Aan deze discussie heeft de Franse president Emmanuel Macron onlangs een definitief einde gemaakt: herbouwen!
De oplossing is dus eenvoudig: Pierre staat te peinzen hoe hij zijn vriend en geestgenoot Eugène kan helpen. Parijs hielp Roermond, nu moet Roermond Parijs helpen.